09.02.2013 Tulosta

 

Toimin 13 vuotta europarlamentin budjettivaliokunnassa ja seurasin tarkasti kahdet

aikaisemmat EU:n budjettikehysneuvottelut. Niiden kokemusten perusteella en luota

hitusenkaan vertaa Jyrki Kataisen arvioon Suomen osasta suuressa ”budjettisovussa”.

 

 

 

Katainen on  nyt yhtä uskottava kuin palatessaan muutamia vuosia sitten siitä Brysselin

kriisikokouksesta, jossa haä sanoi valtioiden selättäneen markkinavoimat. Tänään kaikki

tietävät, että se olitkin hän itse, joka vielä lausuntoa antaessaan ei ollut huomannut

tulleensa itse heitetyksi neuvoston molskille selälleen pankkien niskalenkistä.

 

 

 

Nyt pääministerillä on taas suu valkeassa kermassa kuin viikset mummon syöttämällä

kissalla. Valkoinen on antautumisen väri.

 

 

 

Muistan, miten edellisistä vastaavista neuvotteluista vuonna 2005 Matti Vanhanen

palasi Brysselistä kotiin voittajana. Se ”voitto” perustui kansalta silloin salattuihin lukuihin.

Kun aika kului, selvisi, että nettojäsenmaksumme oli vähintäänkin kaksinkertaistunut

nyt päättyvän seitsemän vuoden kauden loppuvuosina. Se, että loppuvuosina, johtui

viidelle maalle aikaisemmin annettujen jäsenmaksualennusten myöhästetyistä

maksusuorituksista.

 

 

 

Nyt tähän viiden maan maksualennusklubiin pääsi Englannin, Saksan, Hollannin,

Ruotsin ja Itävallan seuraan kuudentena maana myös Tanska. Tästä eteenpäin

me maksamme myös sen jäsenmaksua.

 

 

 

Suomi seurasi vain katseella Tanskan menestystä neuvotteluissa vaatimatta

itselleen samaa etua, jonka Tanska sai. Meille oli tärkeä vain sopu, mutta ei

oman maan etu.

 

 

 

 

Jos otetaan huomioon menetetyt tullitulot ja oman maan budjetista maksetut

kansalliset maataloustuet (katso kirjotukseni niistä:

http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128048-eseppanen-astubbille),

Suomi on EU:n suurin nettomaksaja.

 

 

Kansallisia maataloustukia Suomi maksaa Ranskan jälkeen EU:ssa toiseksi

eniten. Kun tukia saadaan EU:lta 800 miljoonaa, omasta pussista menee

sen lisäksi 1 200 miljoonaa.

 

 

 

Kun Suomen neuvottelutulokseen kuului Brysselin kautta kierrätettyjen

EU-maataloustukien väheneminen, näyttää Kataisen lausuntojen perusteella

siltä, että oli ”voitto” saada lupa maksaa menetetyt jäsenmaksupalautukset

kansallisina tukina omasta budjetista. Silloin sekin kansallinen tuki on

laskettava EU:n nettojäsenmaksun tosiasialliseksi kasvuksi.

 

 

Kepun oppositiopolitiikkaa kuvaa hyvin varovaisuus arvostella hallituksen

politiikkaa. Kun MTK jo eilen vaati maanviljelijöille lisää kansallista tukea,

kepu on hiljaa. Maataloudesta ovat tulossa omat neuvottelunsa, ja Suomen

on alennettava Etelä-Suomen 141-tukia. Nythän EU jo rokotti Itä- ja Pohjois-

Suomea. Kansallinen tuki kasvaa ja kasvaa?

 

 

 

Muistutan vielä, että Suomen hallitus julkistaa väärät tiedot EU:n

nettojäsenmaksusta. Se käyttää komission laskelmia, joista puuttuvat

ennen muuta EU:n hallintomenot. Oikeammat luvut löytyvät Suomen

valtion tilinpäätöksestä (sivut 61-62):

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/10_ohjaus_ja_tilivelvollisuus/20120510Valtio/Valtion_tilinpaeaetoeskertomus_2011_netti.pdf

 

 

 

Tilinpäätösluvuissakin on harhaa sen verran, että tuloiksi on laskettu

tullien kantopalkkiot ilman että menetetyt tullitulot ovat menoja. Tuloiksi on

niin ikään laskettu normaalisti kaupankäyntiin rinnastettavat

maatalouden interventiorahastosta saadut maksut.

 

 

 

Suomi on Bryselissä samoissa pöydissä muiden kanssa – mutta pöytien alla.

Siellä se noukkii niitä murusia joita aina tippuu hiirulaisillekin sinne pöydän alle.

 

 

 

Julkisuteen sanotaan, että ensimmäisen kerran 7 vuoden budjettikehys

pienenee. Ensimmäisen kerran EU:n budjetti, oikeammin sanottuna

7 vuoden budjetit 2014-2010, pienenee. Sovittiin, että näiden vuosien

budjettikehys on 960 miljardia euroa. Samaan aikaan se kasvaa

inflaatiotarkistusten myötä 1080 miljardiin. Onko budjettikehys silloin

960 vai 1080 miljardia? Kuka tietää inflaation vuonna 2019 tai 2020?

 

 

 

Minusta tuntuu, että tämä inflaatiotarkistuksilla korjattu 1080 miljardia

on se kompromissi, joka tekee mahdolliseksi paisuttaa budjetteja näiden

neuvottelujen painuessa pian unholaan seitsemäksi vuodeksi.