Elämää ja entropiaa
03.08.2012 Tulosta
03.08.2012 05:18

 

Uusi kirjani ”Emumunaus” lähti juuri painoon ja tulee sieltä ulos niin että se on kirjakapoissa elo-syyskuun vaihteessa. Joudun nyt jännittämään sitä, tapahtuuko elokuussa jatain sellaista, joka pitäisi olla mukana kirjassa, mutta ”Euroooppa” on nyt lomalla eikä ole odotettavissa radikaaleja päätöksiä. Silti niitä voi olla pakko tehdä systeemin tilttaamisen  torjumiseksi.

 

Jätän arviot kirjasta muille, mutta minä sain, mitä hain. Halusin osin julkeasti murtaa sen asiantuntijakaanonin, joka välittyy median monistamista puheista ja teksteistä kansalaisille. Suomessa on Emun ongelmien ainoan virallisen tulkinnan ja syntien anteeksiannon mediapapisto, joka saarnaa Emun ilosanomaa irrallaan finanssikapitalismin systeemikriiisistä. Joku voi sanoa, että panen haisemaan, mutta asiasta en tingi.

 

Sitä paitsi minulla on Hannu Taanilan lupa tehdä näin (ja itse asiassa Hannu on ollut juonessa mukana).

 

Minun pitäisi kai nyt ottaa kantaa julkiseen keskusteluun Emusta, mutta en voinut olla kommentoimatta federalismin tomeran papittaren Teija Tiilikaisen kirjoitusta EU:n ”demokratiasta” tiistain Helsingin Sanomissa. Lehti antoi minulle tilan pääkirjoitussivun Vastaväitteessä, jossa merkkimäärä on rajallinen. Siksi vastaväitteeni on kovin tiivis (mutta kirjassa asiasta enemmän). Liitän tähän alkuperäisen kirjoitukseni, jota lehti oli mielestäni sangen taitavasti toimittanut. Sen hyväksyn. Originaali on kuitenkin aina originaali. Tässäpä se:

 

 

”Teija Tiilikainen kirjoitti (HS 31.7) demokratian nimissä demokratiasta tavalla, joka ei muistuta sanan alkuperäistä merkitystä ”kansanvalta”.

 

Kansanvalta on mahdollinen vain kansallisvaltiossa. Tiilikainen haluaa EU:sta ”poliittisen unionin” eli liittovaltion. Sellaisessa valtiomuodostelmassa päätökset tehdään ylikansallisesti, eikä se ole kansanvaltaa vaan suurten maiden valtaa, jossa valtiot ovat pelkkiä väkilukuja.

 

EU on vielä valtioliitto, mutta Tiilikainen kirjoittaa ”EU:n johdosta” ikään kuin se olisi herrat Barroso, Van Rompuy, Juncker ja Draghi, ohittaen jäsenvaltiot. Ketään heistä ei ole vaaleilla valittu tehtäviin, joiden haltijoina he laativat ”tulevaisuudensuunnitelmaansa”.

 

Tiilikainen haluaa tehdä komissiosta EU:n hallituksen, joka koostuu maiden edustajien sijasta puolueiden edustajista. EU:ssa maksetaan jo puoluetukeakin europuolueille, joissa on sama demokratiavaje kuin EU:ssa.

 

Talousunioniksi kutsuttu finanssiunioni vie jäsenvaltioilta vallan omiin budjetteihinsa. Syksyllä nähdään, hyväksyykö Suomen eduskunta siihen liittyvän Emun vakaussopimuksen muuttamatta perustuslakiamme, jonka artiklojen 3 ja 83 kanssa se on ristiriidassa.

 

 

Pankkiunioniin kuuluisi sekä yhteinen pankkien pelastusrahasto että talletussuojarahasto. Suomi olisi – luottoluokitukseltaan EU:n parhaana – niissäkin maksaja. Ennätyksellistä nettojäsenmaksuamme vuodelta 2011 ei edes uutisoitu suomalaisille.

 

 

Kun Tiilikainen vielä esittää epäsuorasti EU:lle verotusoikeutta, liittovaltio tulee ja syö demokratian, joka ei ole sen lapsi.”

 

 

 
15.07.2012 Tulosta
15.07.2012 09:01

 

Olen pitänyt anteeksiantamattoman pitkään taukoa näiden kotisivujeni täydentämisessä.

 

Syy on se, että olen kirjoittanut kirjaa Emun kriisistä, ja se on ollut isompi työ kuin olin arvannut.

 

Kirjan "€mumunaus" kustantaa Into ja se tulee ulos syyskuun alussa.

Kirja on nyt valmis muilta osin, mutta päivitän sen vielä elokuussa siltä varalta, että jotain merkittävää tapahtuu. Voi tapahtuakin.

Näytteeksi siitä, millainen kirja on tulossa, tarjoan näiden kotisivujen lukijoille maistiaisiksi yhden kirjan tärkeimmistä luvuista. Se koskee pakkosäästösopimusta, josta Irlannissa oli kansanäänestys ja josta monet muutkin maat joutuvat päättämään perustuslakiensa muuttamisen veroisessa vaikeutetussa lainsäädäntömenettelyssä. Saksassa kahden kolmasosan enemmistön vaatinut päätös meni monen valituksen perusteella perustuslakituomioistuimen käsittelyyn, eikä ole lainkaan varmaa, että se siellä hyväksytään. Saksan perustuslain mukaan valtion on säilytettävä suvereniteettinsa, jota on valta omaan päätöksentekoon oman maan itsenäisyyden säilyttämiseksi oman alueen sisällä.

Kyseessä ei ole EU-laki vaan pelkkä kansainvälinen sopimus. Nostatan kysymyksen, voiko Suomen eduskunta luovuttaa Suomen perustuslakiin kirjattua eduskunnan budjettivaltaa maasta ulos ilman Suomen perustuslain muuttamiseen vaadittavaa enemmistöä?

Tässä linkki Suomen eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä - toivottavasti tulevaan - kuumaan perunaan:

http://www.eskoseppanen.net/index.php?option=com_content&view=article&id=753:pakkosaeaestoekuri-1572012&catid=17:talous&Itemid=31

Nyt on taas aikaa täydentää aktiivisemmin myös näitä kotisivuja.

 
15.06.2012 Tulosta
15.06.2012 08:29

Teknisen ongelman takia kirjoitus näkyy tästä:

http://www.eskoseppanen.net/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=13&Itemid=26

Hämmästelen suuresti Suomen hallituksen kantaa Espanjan pankkien pelastamiseen. Missä piileskelevät nyt sijoittajavastuun, avustuksilta vaadittavien vakuuksien ja apua saavilta mailta vaadittavien sopeutumisohjelmien kannattajat Suomen hallituksessa?

 

 

Viime sunnuntaina EU:n valtiovarainministerit pitivät huonosti valmistellun puhelinkokokouksen ja päättivät antaa Espanjan pankkien tekohengitykseen 100 000 000 000 euroa muiden maiden veronmaksajien rahaa. Siitä Suomen osuus on noin 2 miljardia euroa.

 

 

Espanjan ei tarvinnut esittää sille summalle mitään perusteita eivätkä muiden maiden valtiovarainministerit asettaneet rahan käytölle ehtoja. Kyseinen summa 100 miljardia euroa on vedetty hihasta. Espanja on vetänyt.

 

 

Ei ole tietoa, mistä lähteistä tämä suurehko summa 100 miljardia euroa Espanjalle ammennetaan. Kun on tiedossa, että ERVV- tai EVM-sopimuksia ei voida käyttää suoraan pankkitukeen, valtiovarainministereiden päätöksen laillisuusperusta ei ole kunnossa, ja meidän on pidettävä kiinni siitä, että rahaa ei lähetetä Madridiin laittomasti.

 

 

Jutta Urpilaisen selkäranka on valahtanut housuihin hänen asetuttuaan preferoimaan EVM:ltä tulevaa rahoitusta. EVM:ää ei ole vielä edes olemassa eikä se voi tukea suoraan pankkeja. Jos rahat annetaan Espanjan valtiolle, on vaadittava samanlainen sopeutumisohjelma kuin muiltakin persaukisilta on vaadittu.

 

 

Tilanteen tausta on se, että Espanjan valtion velka on Saksan suuruusluokkaa osuutena BKT:sta, eikä se ole varsinainen ongelma. Se on, että yksityiset pankit loivat 2000-luvun alussa uutta rahaa kiertoon niin että se oli sekä löysää että halpaa, ja niillä rahoilla Espanjaan tuotettiin vuosittain 800 000 uutta kiinteistöä ja asuntoa. Laman tultua rakennusbisnes romahti ja maassa oli äkisti satoja miljardeja euroja maksamatonta rakennusvelkaa. Rakentamista rahoittaneet oikeistopuolueen maakuntasatraappien hallinnoimat alueelliset säästökassat joutuivat suuriin vaikeuksiin. Seitsemän niistä fuusioitui maan laajuiseksi Bankiaksi, josta tuli maan neljänneksi suurin pankki. Fuusio oli vaalit voittaneen oikeistolaisen kansanpuolueen yritys pelastaa puolueen maakuntapäällikköjen menetetty maine valtion rahalla.

 

 

Bankiaa pörssitettäessä keväällä 2011 oikeistolainen valtiovarainministeri Elena Salgado sanoi korskeasti, että Bankian perustamisesta pitäisi muun Euroopan ja koko maailman ottaa oppia. Nyt vuotta myöhemmin tarjolla on oppia siitä, miten oikeistolainen valtiovalta kansallistaa omien lajitovereidensa konkurssiin kypsyttämiä pankkeja ja maksattaa niiden pääomituksen muilla mailla, siis myös meillä.

 

 

Kun valtiovarainministerit eivät asettaneet Espanjalle ehtoja ylimitoitetun avun käyttötarkoituksista, Irlanti ilmoitti heti, että sen sopeutumisohjelman ehdot on neuvoteltava uusiksi. Samalla tavalla ajattelivat myös Kreikka ja Portugali. Tämä yhteisvastuukeräys Espanjan oikeistolaisen hallituspuolueen maakuntapankkien keinottelutappioiden rahoittamiseksi aiheutti siis ketjureaktion muissa tukea saavissa maissa ja tuhosi EU:n komission kivitauluun kirjoittaman pakon sisäisen devalvaation vaatimusten muuttumattomuudesta. Nyt on Kreikan Syrizalla ennakkotapaus siitä, että komission kanssa voidaan neuvotella uusi sopimus Kreikalle määrätyn politiikan kovista ehdoista. (Kreikkaa tosin ei pelasta enää mikään, ei mikään.)

 

 

Ehkä selitys asialle on se, ettå Bryssel neuvoi ja markkinat painostivat Espanjaa sisäiseen devalvaatioon ja että Espanjan hallitus tekee sitä viimeisen päälle. Se toteutti työreformiin, jolla helpotettiin työntekijöiden irtisanomista. Uuden lain mukaan työntekijän voi ”vaikeina aikoina” ilman erillistä sopimista irtisanoa. Hänen palkkaansa voi alentaa, lakisääteiset ikä- ja muut lisänsä jättää maksamatta ja työaikaansa pidentää. Yrityksen tarvitsee vain osoittaa, että se on tehnyt kolmena perättäisenä kvartaalina tappiota, ja siihen vedoten yritys on vapaa käyttämään mielivaltaa työntekijöitään kohtaan. Eniten irtisanomisoikeuden liberalisoimisesta kärsivät vakituisessa työsuhteessa olevat työntekijät, mutta se on pieni joukko. Vakituisen työntekijän irtisanomisesta yritys voi joutua maksamaan jopa 42 kuukauden palkan. Ei ihme, jos työnantajat eivät suosi vakituisia työsuhteita.

 

 

Espanjalle on tästä huolimatta määrättävä samat avustuksen saamisen ehdot kuin muillekin maille.                                                                                                                                                                                  

 

 
23.05.2012 Tulosta
23.05.2012 19:56

Uuden Suomen blogeissa on käynnissä kansallinen eutanasia-keskustelu. Tässä linkki minun blogiini: http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/106402-soinin-ja-r%C3%A4s%C3%A4sen-hirvitt%C3%A4v%C3%A4-julmuus

 

Päivi Räsäsellä on siellä oma bloginsa. Hänelle vastasin seuraavalla tavalla:

 

”Minä asetan kyseenalaiseksi sinun ammattitaitosi lääkärinä, jos sinä sanot, että kaikille ihmisille on tarjolla riittävän tehokas kivuntorjunta. Ei ole. Kuolevan syöpäpotilaan tai toisista ongelmista kärsivän ALS-potilaan keho on niin monimutkainen kokonaisuus, että joidenkin ihmisten kärsimyksiä ei voida hoitaa siedettävälle tasolle nykylääketieteen menetelmin. Minä olen sen oppinut käytännössä, vaikka olen ekonomi, mutta jos noin väität, sinä et ole lukenut läksyjäsi lääkärinä.

 

Kiinnitän huomion sedaatiokantaasi. Sinä hyväksyt sedaation mutta et eutanasiaa (= hyvä kuolema). Sanaa tuntemattomille kerrottakoon, että siinä lääkäri antaa potilaalle nukutuspiikin, josta tämä ei enää koskaan herää. Oletko lääkärinä valmis antamaan sedaatiopiikin? Että olet? Hyvä niin, mutta missä muussa mielessä se eroaa eutanasiapiikistä kuin että se ei ole potilaan oma tahto? Eutanasia (=hyvä kuolema) on kuolevan ja suunnattomista kivuista kärsivän kanssaihmisen oma tahto.

 

Kun sanot lääkärinä puolustavasi voimassa olevaa lakia eutanasiaa vastaan, kai sitten puolustat myös aborttilakia. Kai olet valmis tekemään abortin? Ai, että et ole? Minusta ketään lääkäriä ei voi velvoittaa toimimaan omaatuntoaan vastaan. Mutta niin sitä lääkärit, sinäkin kai jos olisit virassa, pistäisit sedaatiopiikin, josta seuraa kuolema, vaikka et aborttia suostuisikaan tekemään. Joku lääkäri suostuu.

 

Televisiossa sanoit, että 80 % lääkärikunnasta vastustaa hyvää kuolemaa (=eutanasiaa). How come! Voisitko kertoa lähteesi niin palaamme asiaan.”

 

Ihmettelen suuresti, että yhdelläkään vasemmistoliiton poliitikolla ei ole ollut mielipidettä tähän asiaan. Missähän se vasemmisto oikein luuraa, mitä tahtoo ja mitä tekee?

 
<< Alkuun < Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Seuraava > Loppuun >>