Lakivallankaappaus, UV 2/2007 |
EU:n perustuslain uudesta luonnoksesta ollaan poistamassa 6. artikla, jonka mukaan EU-lait ovat ylempiä kuin kansalliset lait, mukaan lukien perustuslait. Sitä ei vaan enää kirjoiteta avoimesti auki.
Tärkeitä eivät ole vain lait vaan myös niiden tulkinta. EU-lakien ensisijaisuus Ensimmäinen tulkinta EU-lakien ensisijaisuudesta on vuodelta 1964 (Costa vastaan Enel). Jotta kansalaisille jäisi vähemmän vastustettavaa, sitä ei tarvitse kirjata avoimesti näkyviin. Pilarirakenne murretaan Maastrichtin sopimuksella vuonna 1992 EU:lle luotiin erityinen pilarirakenne. Sen mukaan EU:lla on yksinomainen toimivalta kaikissa I pilarin asioissa. Yhteenkään niistä asioista ei ulotu subsidiariteetti- eli toissijaisuusperiaate. Sen sijaan ulko- ja turvallisuuspolitiikka II pilarissa ja oikeus- ja rikosasiat III pilarissa jäivät jäsenvaltioiden toimivaltaan. Niin tehdään tuottamalla EU:n toimielimissä yhteistä ulko-, turvallisuus- ja myös puolustuspolitiikkaa ja siirtämällä rikosasioita EU:n yhteiseen toimivaltaan. Rikoslait pois kansallisesta toimivallasta! Rikosasioiden pilarirakenteen hävittämisen osalta merkittävä oli EY-tuomioistuimen päätös 13.9.2005. Federalistivoimat kokeilivat valtansa rajoja. Neuvosto hävisi Tuomioistuin oli komission ja parlamentin (ja Belgian, Italian, Itävallan ja Luxemburgin) kannalla. Se päätti, että vaikka yleissäännön mukaan rikoslaki ja rikosoikeudenkäyntitapa eivät kuulu yhteisön toimivaltaan, "se ei kuitenkaan estä yhteisön lainsäädännöllä... pantamasta toimeen toimia, joilla on yhteys jäsenvaltioiden rikoslainsäädäntöön... taatakseen sen, että hyväksytyt säännöt... ovat täysin tehokkaita". Kysymyksessä oli lakivallan kaappaus tuomioistuimen tulkinnalla, ja sen seurauksena EU tulee säätämään rikoksille entistä enemmän euroseuraamuksia. Varastettu toimivalta On sanottu, että EU ei ole liittovaltio, koska se ei voi itse kasvattaa omaa toimivaltaansa omilla päätöksillään. Periaatteessa EU voi saada lisätoimivaltaa vain, jos jäsenmaat yksimielisesti luovuttavat sitä sille. Valta, jota ei luovuteta EU:lle, jää jäsenmaalle. Rikoslakien harmonisointia Kansallisvaltion merkittävimpiin täysivaltaisuuden tunnusmerkkeihin kuuluvat omat rikoslait Kun komissio antoi 9.2.2007 esityksen tiettyjen ympäristörikosten ja niiden rangaistusten harmonisoimisesta jäsenmaissa, komissio käytti sitä toimivaltaa, joka perustui edellä mainittuun EY-tuomioistuimen päätökseen syyskuussa 2005. Kuinka pitkälle komissio on näissä asioissa valmis menemään? Siitä on Esko Seppänen tehnyt komissiolle helmikuussa kirjallisen kysymyksen: "Antaako EY-tuomioistuimen päätös komission mielestä sille toimivallan esittää lakien harmonisointia myös muissa kuin ympäristörikosasioissa?" Vastausta odotellaan. |